Piramida Żywienia

Piramida żywienia to graficzna prezentacja , ukazująca zasady zdrowego odżywiania.

Podstawę piramidy stanowią produkty, które powinny być najczęściej spożywane i w największych ilościach. Im wyższe piętro piramidy tym rzadziej i w mniejszej ilości dane produkty powinniśmy uwzględniać w naszej diecie.

W Polsce instytucją, która wyznacza normy żywienia i określa jak powinien wyglądać talerz Polaka dbającego o zdrowie, jest Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie. Przez ostanie lata obwiązywała piramida, której podstawą były produkty zbożowe. W nowej piramidzie żywienia nazwanej "Piramidą zdrowego żywienia i aktywności fizycznej " ich miejsce zajęły warzywa i owoce. A jej fundament tworzy aktywność fizyczna. Jak zalecają eksperci z IŻŻ " Warzywa i owoce spożywaj najczęściej i w jak największych ilościach, co najmniej połowę tego co jesz ". W praktyce jest to ilość równa co najmniej 400 g , z czego ¾ to warzywa a ¼ owoce. Nowa piramida podkreśla jak ważne dla naszego zdrowia i dobrego samopoczucia są warzywa i owoce. Ze względu na to że zawierają wiele cennych składników - minerałów, witamin, polifenoli w istotny sposób zmniejszają zachorowalność oraz umieralność na choroby układu krążenia, cukrzycę i nowotwory. Nowa piramida żywienia jest zgodna z najnowszymi zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia. Niezależnie od tego jaką stosujemy dietę, jakiej filozofii żywienia jesteśmy wierni warzywa i owoce powinny stanowić podstawę naszego jadłospisu.

nowa_piramida_zdrowego_zywienia

Comments are closed.