Nie – pospolita marchew

  • jej pomarańczowy korzeń stanowi podstawę codziennego jadłospisu,
  • dostępna przez cały rok i tania dlatego tak niedoceniana a zasługuje na uznanie gdyż jest źródłem wielu wartościowych substancji odżywczych
  • jest jednym z pierwszych pokarmów podawanym niemowlętom w chwili rozszerzania ich diety o pokarmy stałe
  • stanowi doskonałe źródeł witaminy A w postaci b-karotenu, 100 g marchwi to blisko aż 200 % dziennego zapotrzebowania na witaminę A
  • przyswajalność karotenu zależna jest od sposobu przyrządzania marchwi: z soku przyswoimy prawie 100 proc, z surowej tartej marchwi około 80 proc, a zgotowanej 18 proc.
  • duża ilości b-karoten pobudza układ immunologiczny, chroni przed nowotworami
    -B- karoten zawarty w marchewce przyspiesza uzyskanie opalenizny i chroni przed skutkami zbyt silnego promieniowania UV
  • korzystnie wpływa na wzrok, może chronić przed kurzą ślepotą, czyli zaburzeniem adaptacji oka do widzenia w ciemności
  • rozgotowana marchew jest dobrym środkiem na biegunkę
  • chrupanie surowej marchewki tak jaki i innych twardych warzyw i owoców wzmacnia dziąsła i oczyszcza zęby oraz wpływa pozytywnie na zgryz i aparat mowy
  • pamiętaj że zawarty w niej b- karoten jest łatwiej przyswajalny przez dodanie odrobiny tłuszczu do gotowania, duszenia lub przygotowanej surówki
  • zawiera też inne cenne dla zdrowia pierwiastki- wapń, miedź, potas, żelazo, fosfor, wit. E i C, z grupy B i kwas foliowy

Comments are closed.